Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Opony zimowe

Gdy za oknem robi się biało, a temperatura na zewnątrz nieubłaganie zbliża się do zera, to ostatni moment na zmianę opon letnich na zimowe. Niezależnie od tego, jaki jest Twój styl jazdy i na ile doświadczonym kierowcą jesteś, opony zimowe uchronią Cię nie tylko przed mandatem, ale również przed niebezpieczeństwem na drodze.

Konstrukcja i cechy opon zimowych

Tym, co producenci opon zimowych powinni mieć na uwadze w pierwszej kolejności, jest przyczepność. Zmiana opony powinna zdecydowanie skrócić drogę hamowania i poprawić trakcję. Da się to osiągnąć przede wszystkim dzięki konstrukcji oraz specjalnej mieszance gumowej, z której opony zimowe są wykonane.

Jak pokazują testy opon zimowych, najlepsze wyniki w warunkach zimowych osiągają modele o elastyczności zdecydowanie przewyższającej letnie. Co prawda w ich przypadku zwiększa się tempo zużywania bieżnika, jednak przyczepność staje się o wiele lepsza. Oprócz mieszanki opony zimowe różnią się od letnich również kształtem i wysokością bieżnika. Otóż ich rowki powinny być głębsze, aby dobrze odprowadzać wodę, a liczba lameli zdecydowanie wyższa aniżeli w modelach letnich.

Walory użytkowe

Naturalnie liczą się jeszcze inne czynniki, jak jakość i data produkcji opony – pod tym względem opony zimowe praktycznie nie różnią się od letnich. Im starsza i gorsza jakościowo opona, tym bardziej zużyty bieżnik i większe ryzyko uszkodzenia karkasu, czyli szkieletu wykonanego ze stalowych linek. Takie uszkodzenie oznacza że opona nadaje się już tylko do wyrzucenia.

Przy wyborze opon zimowych liczą się nie tylko kwestie trakcji i drogi hamowania, ale również poziom hałasu. Jest on bardzo zróżnicowany jeśli chodzi o poszczególne modele. Od 2012 roku producenci mają obowiązek dodawać do swoich opon etykiety zawierające podstawowe informacje – poziom generowanego hałasu jest jedną z nich. Dzięki temu znalezienie cichych opon nie stanowi najmniejszego problemu.

Podsumowując, aby opony zimowe spełniły Twoje oczekiwania, szukaj modeli, które mają odpowiednio ukształtowany bieżnik, są wykonane z elastycznej mieszanki, pochodzą od renomowanego producenta i są w miarę możliwości nowe. Ten ostatni warunek nie jest co prawda wymagany przez prawo, jednak – jak pokazuje praktyka – opony bieżnikowane czy używane są po prostu bardziej awaryjne, a więc niosą ze sobą większe ryzyko podczas codziennej jazdy.